Artikel
Autobedrijf & tankstation Tesselaar: écht onderdeel van Langedijk
Gepubliceerd door Sophie Allersma.
‘Nog even langs Tesselaar.’ Elders in Nederland zou het hoogstwaarschijnlijk nog enige toelichting vergen om duidelijk te maken dat je van plan bent om te gaan tanken of je auto naar de garage te brengen. Hier in Langedijk is dat anders. Zowel het tankstation als het autobedrijf is met de tij
d een begrip geworden in Langedijk. Het bedrijf begon als Citroën specialist in de schapenschuur van de familie Tesselaar en is nu uitgegroeid tot een prachtig bedrijf met veel waardering uit de omgeving. Maar wat maakt het dat Tesselaar onderdeel is geworden van het pittoreske Langedijk? Het antwoord krijgen we van Julien Tesselaar. In 2008 stapte hij in het bedrijf dat door zijn familie was opgericht. Hij vertelt ons over hoe het autobedrijf en tankstation
Tesselaar een bedrijf is geworden waar het dorpse en familiaire gevoel een grote rol speelt. Ook legt hij ons uit hoe er wordt gestreefd naar het ‘warme-bad’ gevoel voor zowel de klanten als zijn werknemers. ‘Er heerst altijd een gezellig sfeer binnen de deuren van Tesselaar’.
Wat maakt Total Tesselaar anders dan andere tankstations?
“Er zijn verschillende dingen waarmee wij ons onderscheiden van andere tankstations. In tegenstelling tot andere tankstations dragen wij bijvoorbeeld onze eigen naam. Wij zijn een zelfstandig bedrijf, en we voeren Total als benzinemerk. Mensen zeggen niet ‘ik ga bij Total tanken’, maar ze zeggen ‘ik ga naar Tesselaar’. Ik vind dat iets moois aan ons bedrijf en dat koester ik.
Ook de combinatie van het autobedrijf en het tankstation maakt Tesselaar uniek. Het autobedrijf versterkt het tankstation en andersom. Het is een fijne combinatie die we niet veel tegenkomen in Nederland.”
Hoe is Tesselaar onderdeel geworden van Langedijk?
“In Langedijk heerst een ons kent ons cultuur. Dat vele mensen uit Langedijk de naam Tesselaar kennen is iets dat wordt gekoesterd. De heren van Tesselaar zijn bekende gezichten in het dorp, en staan erom bekend dat ze hard werken. Dit geeft klanten een vertrouwd gevoel.
Een mooi voorbeeld van het opbouwen van dit gevoel is de Tesselaar sticker. Destijds voerden wij de actie dat klanten bij een bepaald aantal getankte liters een kleinigheid mee kregen bij de deur. Denk aan een zakje appels, kaarsen, een doosjes eieren, een zak uien etc. Zo ook de Tesselaar stickers met in koeienletters ‘Ik tank bij Tesselaar’. Het was prachtig om te zien dat we zowel in als buiten het dorp mensen zagen rijden en precies konden zien dat ze bij ons hadden getankt.”
Hoe vertaalt het dorpse gevoel zich op de werkvloer?
“Er heerst altijd een gezellig sfeer binnen de deuren van Tesselaar. We hopen met elkaar het ‘warme-bad’ gevoel te creëren. Zowel bij de werknemers onderling als in verhouding met de klant. Ik geef zelf het liefste leiding volgens het ‘mensen mens principe’. Ik probeer altijd zo veel mogelijk mijn waardering te uiten naar mijn werknemers. Ik houd niet van de werkgever – werknemer status waarbij ik in pak met een stropdas aan mijn bureau zit. We doen het samen. Ik zie het bedrijf als een groot tandwiel. Aan dit tandwiel zitten weer allemaal kleinere tandwieltjes. Zodra er een tandwieltje stopt met draaien zal het grote wiel ook minder goed draaien. Met dit in mijn achterhoofd probeer ik altijd op een positieve manier leiding te geven. Schouders eronder, neuzen dezelfde kant op en we gaan ervoor. We werken hier omdat we er plezier in hebben en niet omdat het een verplichting is.”
Hoe zie je Tesselaar in de toekomst?
“Wij zijn bezig met uitbreidingsplannen. Ik hoop dat Tesselaar een punt zal worden langs de weg waar niet alleen de auto maar ook de mensen zelf even kunnen opladen. Mijn doel is om een uitgebreider beeld van Tesselaar te creëren. Ik hoop dat mensen op het moment dat ze willen tanken, hun auto willen laten onderhouden of iets willen eten aan Tesselaar denken.”